Zgorzelski: Fundusz Odbudowy wymaga uruchomienia tzw. wielkiej ratyfikacji

Dodano:
Piotr Zgorzelski Źródło: PAP / Marcin Obara
Zgodnie z polskim prawem Fundusz Odbudowy może być przyjęty większością 2/3 głosów – przypomina wicemarszałek Piotr Zgorzelski.

Sejm zbierze się we wtorek 4 maja na dodatkowym posiedzeniu, by zająć się kwestią ratyfikacji unijnej decyzji dotyczącej Funduszu Odbudowy.

Posiedzenie Sejmu ws. Funduszu Odbudowy

"Projekt dotyczy zmian w finansowaniu budżetu Unii Europejskiej, które obowiązywać będą po 2020 roku, ponadto w związku z pandemia COVID-19 przepisy zostaną uzupełnione o uregulowania dotyczące zaciągania przez Komisję Europejską pożyczek na finansowanie Europejskiego Instrumentu Odbudowy" – czytamy na stronie Sejmu.

Głosowanie nad ratyfikacją Funduszu Odbudowy ma się odbyć zwykłą większością głosów.

"Głosowanie większością zwykła a nie 2/3. Wszystkie siły opozycji wyraziły sprzeciw wobec narzucania takiego trybu i ignorowania argumentów konstytucyjnych" – poinformował na Twitterze poseł Konfederacji Krzysztof Bosak.

Podstawa prawna

Sprzeciw wobec takiej formy głosowania zgłosił podczas konwentu wicemarszałek Sejmu Piotr Zgorzelski.

Polityk PSL opublikował w mediach społecznościowych oficjalną opinię prawną Biura Analiz Sejmowych w kwestii trybu głosowania. Wynika z niej, że Fundusz Odbudowy może być przyjęty w drodze referendum lub w parlamencie większością 2/3 głosów.

Zgodnie bowiem z art. 90 ust. 1. "Rzeczpospolita Polska może na podstawie umowy międzynarodowej przekazać organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu kompetencje organów władzy państwowej w niektórych sprawach".

Z kolei ust. 2. przepisu stanowi, że "ustawa wyrażająca zgodę na ratyfikację umowy międzynarodowej, o której mowa w ust. 1, jest uchwalana przez Sejm większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów oraz przez Senat większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów".

Zgorzelski przypomina, że Fundusz Odbudowy wiąże się z przekazaniem do Brukseli kompetencji organów władzy państwowej. Chodzi m.in. o nakładanie przez UE nowego podatku – tzw. opłata cyfrowej od 2023 roku, a także umożliwienia zaciągania pożyczek przez Polskę przy udziale organów Unii.

Źródło: Facebook/ Sejm/ Twitter
Polecamy
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...